Sà-wàt-dee! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Serena Cauter - WaarBenJij.nu Sà-wàt-dee! - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Serena Cauter - WaarBenJij.nu

Sà-wàt-dee!

Blijf op de hoogte en volg Serena

04 April 2014 | Thailand, Phuket

Daar ben ik weer! Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle lieve reacties op mijn blog of Facbook en alle andere vormen van het meegenieten van mijn reis en verhaal! Doet me heel erg goed!

Als ik er tijd voor zou hebben zou ik iedere dag wel een blog kunnen posten met wat ik die dag heb meegemaakt en gedaan. Maar gelukkig voor mijzelf vermaak ik me daar te goed voor =D!

Enfin, waar was ik de vorige keer gebleven? Ohja dat ik naar Ayutthaya ging vanuit Bangkok. Ik vond dit de spannedste ondernemning tot nu toe denk ik, omdat ik tot die tijd lekker makkelijk op dezelfde plek had gezeten. Maar deze reis gaat een en al om uit je comfortzone te komen, dus daar ging ik dan. Met mijn backpack op mijn rug richting het treinstation. Vanuit het hostel was er al een treinkaartje gekocht voor me, maar het enige wat ik ervan kon begrijpen was dat ik om 11:00 trein no. 1 moest hebben. Ik zat net twee tellen in de trein terwijl ik me nog aan het installeren was en er komen drie mannen en een vrouw (afkomstig uit India vertelde ze later) aangelopen. Het was een vierzits dus ze schoven maar aan. Gedurende de treinreis heb ik uitgebreid met ze zitten kletsen en heb echt serieus gelachen met ze. De treinreis naar Ayutthaya duurde uiteindelijk 1,5 uur, waar zij ook uitstapte.
Vanuit het treinstation heb ik een tuktuk gepakt naar het guesthouse. Ik kom aangelopen en ik zie iemand op het bankje liggen. Niks nieuws dacht ik want de lokale bevolking slaapt overal, in elke positie op ieder uur van de dag. Hij schrikt wakker als ik mijn tas wegzet en naar hem toe loop. Maar het blijkt een Canadese jongen, Allan, te zijn die zijn kater aan het verwerken was haha! We kletsen wat en toen kon ik mijn kamer in. Spullen weggezet, omgekleed en toen wilde ik de stad gaan verkennen. Bij het guesthouse kon je een fiets huren, dus zo gezegd zo gedaan. Ik wilde net weggaan en toen zag ik dat Allan inmiddels al overeind zat, dus stelde ik voor of hij mee wilde gaan. Ik op de fiets, Allan (hard)lopend. We hebben samen o.a. Wat Phra Si Sanphet (tempel) en Ayutthaya Historical Park bezocht. Hier hebben we eigenlijk uren rondgelopen en over van alles en nog wat gekletst. Avondeten hebben we lekker makkelijk gedaan bij het guesthouse en daarna vertrok Allan richting Bangkok. Ik vond het wel gezellig op het terras en wilde er nog een drankje doen. Dus mijn reisgids gepakt en terug naar beneden. Ik sta in de deuropening van het guesthouse en er vraagt een meisje aan me, in het Nederlands, ben jij Serena? Nou dat was dus mijn ontmoeting met Lucie haha. Er lag beneden bij het guesthouse een 'gastenlijst' en daar had Lucie mij tussen zien staan. Het klikte gelijk en het voornemen van 'een drankje' doen vloog gelijk het raam uit natuurlijk zoals je begrijpt.

De dag erna werd ik om 11:00 opgehaald om naar het treinstation te gaan en mijn reis te vervolgen naar Lopburi a.k.a. Monkey Town. Eenmaal aangekomen mijn backpack weggezet bij een guesthouse,
ik was even vergeten dat ik die ook in een kluis had kunnen doen op het station, aangezien ik 's avonds de nachttrein naar Chiang Mai zou pakken.
Lopburi bleek kleiner dan gedacht dus besloot ik alles te voet te doen, aangezien ik tijd zat had. Nadat ik een aantal ruïnes had gezien vroeg ik me dan toch wel af waar al die apen waren. Onderweg naar mijn laatste monument in de stad zag ik er een paar lopen. En wat bleek nou, al die apen zaten bij dat desbetreffende monument. Tadaaa dacht ik! Maar wat waren het er veel! Wauw.. er stond al een hele groep mensen, dus zo nieuwsgierig als ik ben, sloot ik me aan. Er gebeurde zoveel te gelijk, de apen klommen op iedereen, ze werden gevoerd, ze vlooiden elkaar, maakten ruzie en de kleintjes werden beschermd door andere apen. En voor ik het doordat klommen ze ook bij mij op mijn rugzak en mijn hoofd. Het was een heel vreemd maar tegelijkertijd grappig gevoel. Toen ze er af waren heb ik toch weer een beetje afstand genomen haha. Vanuit hier was ik terug gelopen naar het hostel waar mijn backpack lag. Aangezien ik nog een paar uur moest wachten besloot ik daar maar wat te drinken en dan kon ik daar later ook gelijk wat eten. Ik zat net een half uurtje en toen kwam Jacky aangelopen. Ze zag dat ik alleen was en vroeg of ze erbij mocht komen zitten. Het accent waarmee ze praatte kwam best Nederlands over, dus ik vroeg gelijk waar ze vandaan kwam. En wat bleek, uit Nederland! En ook zij moest die avond de nachttrein hebben richting Chiang Mai, dus besloten we samen onze tijd op het terras door te brengen. En ineens bedacht ik me iets.. ik heb altijd wel iets bij me om te doen en ik bedacht me dat ik Yathzee bij had! Toen ik het tegen Jacky vertelde kwam ze niet meer bij van het lachen. Uiteindelijk hebben we de rest van de middag op het terras Yathzee gespeeld. 'S avonds zijn we samen naar het treinstation toegelopen, maar daar scheidde onze wegen voorlopig weer, want we zaten ieder aan het andere uiteinde van de trein. De nachttrein was ik mijn ogen comfortabel en makkelijk. De treinreis zou ongeveer 10 uur duren, dus genoeg tijd om te slapen.

Dinsdagochtend kwam ik aan in Chiang Mai en mijn transfer stond al op me te wachten met mijn naam op een bordje. Speciaal moment voor mij aangezien dat ik nog nooit eerder zo was opgehaald ergens. Hij bracht me direct naar mijn guesthouse, waar ik na een snelle douche snel de stad in ben gegaan. Zo heb ik diverse tempels bezocht in het stadscentrum. Daarna had ik met Benno afgesproken, een bekende van mijn tante Mieke, die in Thailand woont en werkt als reisgids. Na het over mijn reisplannen te hebben gehad, zijn we een rondje gaan lopen. Na diverse marktjes gezien te hebben ben ik ergens wat gaan eten en vond ik het weer welletjes voor die dag.

Woensdagochtend zou Lucie aankomen in Chiang Mai en na wat berichtjes over en weer spraken we later die dag in de stad af. 'S ochtends had ik het Chiang Mai City Arts & Culturale Center bezocht. Samen met Lucie nog twee andere tempels bezocht. Vervolgens hebben we een drankje gedaan en spraken we begin de avond af om ergens even wat te gaan eten samen met nog een Engelse jongen die Lucie eerder had ontmoet, Jonathan. 'S avonds na een rondje over de Night Market hebben we met z'n drieen wat gegeten.

De volgende dag was het tijd voor wat meer actie. Ik had een trip geboekt naar het Eagle Track om te gaan ziplinen en abseilen in de jungle. Eenmaal aangekomen stond er ongeveer 15 man 'personeel' te wachten, maar het waren meer allemaal grote lolbroeken die super enthousiast waren over hun job. Dus dat gaf gelijk al een heel prettig gevoel. Nog voordat we begonnen waren ontmoette ik Allyson uit de USA. We bleken ook nog in dezelfde groep te zitten voor die ochtend dus dat was super tof. De eerste jump om te ziplinen was super spannend, maar zo gaaf! Uiteindelijk duurde het parcour ongeveer 1,5 uur en na een lunch werden we terug naar het centrum van Chiang Mai gebracht. Onderweg terug kwam Allyson met het idee om te kijken of we ergens een quad konden huren om door de jungle te touren. Avontuur, daar was ik wel voor in en voordat ik het wist waren we terug in de jungle voor een quadtour. We besloten om één quad te huren in verband met mijn budget, maar achteraf gezien ook alleen maar goed. Terwijl Allyson reed heb ik een aantal gave actiefoto's kunnen maken, waar we nu allebei naar terug kunnen kijken!
Nadat we (weer) terug waren van de jungle stelde Allyson voor om een Yogales te volgen. Iets wat ik nog nooit had gedaan dus het leek me wel gaaf om dat dan in Chiang Mai te doen. En voor ik het wist lag ik in Chiang Mai op een matje te stretchen na een dag vol actie. Na deze dag merkte ik wel dat deze reis nog veel meer 'first time experience with..' gaat bevatten waar ik alleen maar super naar uitkijk. Die avond ben ik samen met Allyson en Jonathan, van de vorige dag, uiteten geweest.

Vrijdag 28 maart heb ik een van de gaafste dingen gedaan in mijn hele leven. Die dag bezocht ik een olifantenpark net buiten Chiang Mai. Wat een fantastische ervaring was dat zeg!! Van te voren heb ik wat onderzoek gedaan, want in de meeste parken worden de olifanten niet goed behandeld. Denk aan een grote stoel + twee passagiers, porren met messen of andere voorwerpen. Het park waar ik naar toe zou gaan had ik een goed gevoel bij en bij aankomst werd dit bevestigd. De meeste olifanten liepen gewoon los, geen stoeltjes en zagen er prachtig uit! Na een korte instructie met een aantal woordjes voor het sturen van de olifant mochten we dit gaan uitproberen. Na een hoop gekleuter zat ik eindelijk op zijn rug. Wauw dat eerste gevoel om bovenop zo'n gigantische olifant te zitten is echt onbeschrijfelijk. Het bleek dat ik een beetje een eigenwijze olifant had, wat opzich prima bij me past, maar het eerste wat hij zag was een gigantische waterbak. Op dat moment was het denk ik 37 graden (om 11:00 's ochtends) en vond hij het tijd om zich zelf af te koelen. Dusja ik heb een douche gekregen van de olifant. We hadden gelukkig kleding gekregen van het park met het advies om je bikini er onder aan te doen, dus ik kon er juist heel erg van genieten op dat moment. Eerst hebben we de olifanten gevoerd (bananen!) en daarna kregen we allemaal een 'eigen' olifant toegewezen voor die dag en gingen we een rondje doen met de groep. En zoals ik stiekem verwachtte kreeg ik de eigenwijze olifant toegwezen haha! Met vier grote olifanten en een babyolifant gingen we door de jungle. Je raadt al wel welke olifant vooropliep in een hoger tempo dan de rest, dus daar ga ik verder niet op in ;-).
Na een korte lunch was het tijd voor een wandeling richting de rivier om ze te gaan wassen. Toen we bij de rivier aankwamen dacht ik dat ik eerst af moest stappen, maar nee hoor de olifanten liepen zo rechtstreeks het water in terwijl wij op hun rug zaten. Was echt geweldig om dat zo mee te maken. Vervolgens hebben we een hele tijd met de olifanten doorgebracht (lees: zwemmen, wassen en spelen). Daarna gingen we terug naar het park en was er een einde gekomen aan de dag. We hebben de foto's die gemaakt zijn op een CD-rom gekregen, maar die passen helaas niet in mijn tablet, dus geduld is nodig voor de komende drie maanden!
Die avond ben ik samen met Jacky wat gaan eten in het centrum nadat we een rondje hadden gedaan over een van de marktjes. Daar zagen we gelijk al een heerlijk toetje, de banana pancake met witte en melk chocolade. Waaauw zo lekker en zo machtig. Maar goed dat we er een deelde samen. Helaas was dit gelijk ook het afscheid voor ons, want Jacky bleef nog even in het noorden waarna ze doorgaat naar onder andere Cambodja en Vietnam.

Zaterdagochtend was het helaas tijd om Chiang Mai in te ruilen voor Sukhothai, welke ik eindelijk bereikte na een busrit van 6 uur. Die dag heb ik verder niks gezien of gedaan behalve uiteten geweest en de binnenkant van mijn ogen bekijken.

Zondag heb ik een fiets gehuurd om op die manier de stad te verkennen. Eerst heb ik een aantal ruïnes buiten het Historical Park bezocht. Daarna leek het me verstandig om wat verkoeling te zoeken aangezien het om 12:00 al 41 graden was. Later die middag heb ik het Historical Park bezocht met de fiets. Het was echt een prachtig park met zoveel geschiedenis. Vond het heerlijk om er lekker op de fiets doorheen te gaan. 'S avonds heerlijk wat gegeten in de buurt van mijn hostel en daarna besloten m'n gemak te houden.

Maandag 31 maart was het tijd voor een nieuwe busreis, ditmaal richting Bangkok. De verwachting was dat het ongeveer 6 uur zou duren. Echter werd dit 8 uur vanwege een enorme drukte op de weg rondom Bangkok. Eenmaal op het busstation aangekomen besloot ik te kiezen voor het gemak i.p.v. mijn budget. Dus nam ik een taxi naar mijn hostel. Deze rit duurde uiteindelijk 3x langer dan verwacht (in totaal bijna 1,5 uur). Dus ik had het behoorlijk gehad voor die dag. Aangekomen in het guesthouse, een dorm a.k.a. slaapzaal, wilde ik mijn spullen droppen, wat eten en gaan slapen. Maar ik had mijn spullen nog niet op de grond staan in de dorm of ik ontmoette Amber en Joeri. En guess what ze komen uit Breda en Etten-Leur! Ze gingen die avond op stap met een groep en vroegen me mee. Na deze dag was ik er wel aan toe, dus besloot mee te gaan naar Khaosan Road, de 'touristenstraat' in Bangkok. Daarna heb ik Thomas en Nish ontmoet. Na een lange dag was ik blij om uiteindelijk het bed aan te raken na een avondje stappen.

Dinsdag was het een heerlijke relax dag. Amber, Joeri en ik hebben de hele dag relaxt en ons gemak gehouden. Na een kort diner op Chinatown met een aantal vond ik het tijd om toch nog maar een drankje te doen. Amber en ik gingen naar het hostel van Nish en Thomas. Uiteindelijk sloten er nog een paar Zweedse meiden aan en gingen we met z'n allen naar een club met airco! Dat was een hele verademing vergeleken met de buitentemperatuur. Om drie uur vonden Amber en ik het wel goed en besloten we terug te lopen naar de dorm.

Woensdag 2 april ben ik zo lang mogelijk op bed blijven liggen om wat slaap te vatten. Na een ontbijtje ben ik samen met Amber een vriendin van haar gaan ophalen op het vliegveld, Yvette. Na samen de middag te hebben doorgebracht moesten we helaas afscheid nemen. Gelukkig niet voor lang, want ik zie Amber en Yvette half april weer op een van de eilanden, Ko Tao. Ik vertrok die avond met de nachtbus richting Phuket. Na een reis van ongeveer 19 uur naar mijn dorm in Phuket was is kapot en heb ik 's middags eerst geslapen. En de rest van de dag? Daar begin ik mijn volgende blog mee =D!

Kòrp kun ka for reading my blog and untill the next time!
Love, Serena

  • 04 April 2014 - 18:06

    Mama:

    Ha schat, wat een rijke ervaringen, je hele leven zul je er je voordeel meedoen. Super dat het je zo goed gaat. Fijn om te lezen.
    Heel veel liefs. XXX mama

  • 04 April 2014 - 19:36

    Oom Jim & Tante Irma:

    Hee Serena wat leuk om weer een blog berichtje van jou te ontvangen. Via FACEBOOK al wat foto's gezien van o.a. dat je op de quad zit, super stoer natuurlijk ! Wat je beschrijft van het olifantenpark : kan je je voorstellen dat wij ook zo'n fantastische trip door de jungle hebben gemaakt. Ieder op z'n "eigen" olifant, ik weet dus wat voor een belevenis dit voor je moet zijn geweest. Wat een leuke ontmoetingen heb je ondertussen al meegemaakt. Ik vroeg mij dit van te voren af hoe dit zou gaan, gelukkig maak je gelijk vrienden en maak je afspraken voor als jullie de volgende keer weer op de zelfde plaats zijn. Lieve Serena nog heel veel plezier voor wat je gaat ondernemen en we kijken al weer uit naar nieuwe belevenissen van jou op je blog of op FACEBOOK. Doeiii en lieve groetjes van ons 2-tjes XX

  • 04 April 2014 - 20:10

    Lanneke:

    Wauw Serena,

    Wat 'n mooie, spannende en leuke dingen maak je mee! Leuk om te lezen! Fijn dat 't je goed gaat.

    Op naar de volgende blog inderdaad!

    Liefs uit Breda,

    Lanneke, Reggie, Zoë en Nikki

  • 05 April 2014 - 04:37

    Mieke Bruggeman:

    Woow, Serena ! Wat beleef jij veel ! Ik word al moe van het lezen....maar ik geniet elke letter. Geweldig ook om zoveel jongeren te ontmoeten en samen dingen te doen.
    Noord-Thailand is erg mooi, vind je niet. Ik ben benieuwd naar de foto's en leuk dat je Benno hebt ontmoet. Ik ben weer benieuwd naar je volgende verhalen vanuit andere bestemmingen.
    Veel plezier en geniet....
    Tot je volgende reisverslag!
    Liefs en groeten,
    Oom Joz en tante Mieke

  • 05 April 2014 - 20:43

    Evy Van Cauter:

    Fantastische reis!! Nog heel veel plezier en we zijn benieuwd naar nieuwe verhalen XXX Tante Evy Oom Ton Mona en Erik

  • 07 April 2014 - 16:42

    Evy Van Cauter:

    Hoi Serena

    Ik ben nu bij oma, we hebben je berichtjes gelezen.
    Het was heel spannend, wij genieten ook mee.

    Liefs, oma Evy & Nikki

  • 07 April 2014 - 16:49

    Nikki Hout:

    Hoi Serena

    Je hebt het vast naar je zin daar?!
    Veel plezier nog.

    Liefs, Nikki & Zoe

  • 10 April 2014 - 19:18

    Loes Van Egmond:

    Hoi Serena,
    Nu pas je verhaal gelezen, maar wat geniet jij en wat leer jij veel mensen kennen. ik vind het heel erg leuk om je verhaal te lezen, en zeker over die olifanten.
    reis met veel plezier verder en geniet van alles om je heen.
    Groet loes

  • 13 April 2014 - 08:32

    De Van Helvoirtjes. :

    Ge-wel-dig! Om je verhalen te lezen en denkbeeldig met je mee te reizen. Prachtig geschreven over de olifanten. En hoe fantastisch makkelijk je nieuwe mensen ontmoet. We zijn al weer benieuwd naar n nieuw uitgebreid verslag, lekker koppie thee erbij en paasbokjepootjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Serena

Actief sinds 08 Maart 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 5150

Voorgaande reizen:

17 Maart 2014 - 23 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: